Výstava „Pauza na kávu“ Nataše Húskovej (17. január – 3. február 2017)

Francúzsky inštitút na Slovensku vás pozýva na výstavu „PAUZA NA KÁVU slovenskej výtvarníčky Nataše Húskovej, absolventky École Régionale des Beaux-Arts vo francúzskom Saint-Étienne. Už v názve navrhnutom autorkou je výzva, či prosba, aby sme sa na chvíľu zastavili a zamysleli nad vecami, ktoré nás obklopujú.

Obrazy Nataše Húskovej, aj keď vznikli v rôznych obdobiach, rôznymi technikami, majú predsa jednotný výraz. Sú absurdnou výtvarnou groteskou zloženou zo zlomkov našej tragikomickej existencie. Odkaz a posolstvo ich autorky je ukryté vo výrečných a vtipných epigramoch ako poézia, ktorá sa tvári iba na to, čím naozaj je.“

Robert Kirchhoff, filmový režisér

Galéria Francúzskeho inštitútu
Sedlárska 7, Bratislava
Od 17. januára do 3. februára 2017
vernisáž 17. januára 2017 o 18.00 hod.

 

Nataša Húsková kombinovala štúdium vo Francúzsku a na Slovensku. Na École régionale des Beaux-Arts v Saint-Étienne sa venovala hlavne grafickej tvorbe a v oblasti vizuálnej  komunikácie získala Diplôme national supérieur d‘expression plastique. V Bratislave absolvovala štúdium andragogiky a marketingovej komunikácie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Plagátovej tvorbe sa venovala v rámci semestrálneho pobytu na Akadémii výtvarného umenia v poľskom Krakove. Absolvovala doplnkové štúdium na VŠVU v Bratislave, Katedre grafiky a iných médií v ateliéri voľnej grafiky Prof. Róberta Jančoviča.

Autorka v súčasnosti žije v Bratislave a venuje sa voľnej umeleckej tvorbe. Svoje práce vystavovala na kolektívnych výstavách na Slovensku a v zahraničí. Umelecké inšpirácie získala aj v rámci niekoľkých rezidenčných pobytov v ateliéri v Cité International des Arts v Paríži. Práve v týchto dňoch vystavuje svoje diela v Cité v rámci súbornej výstavy slovenských umelcov „À la recherche d’une identité. Rétrospective des artistes-résidents slovaques“. 

Charakteristickou črtou jej prác je to, že sa nikdy nevyhýbala zaujať kritický postoj k závažným témam týkajúcim sa konzumnej spoločnosti, ekológie a pomoci sociálne slabším. Vo svojej tvorbe sa nebojí ironizovať vzťahy, ale aj pousmiať sa počas chvíľky pohody pri káve, či už je to v parížskej alebo bratislavskej kaviarni. Francúzske a slovenské motívy žijú v jej tvorbe v harmonickej symbióze. Do koláže pridá obrázok z časopisu, text z novín, občas prebleskne stručný francúzsky názov.

Výstava je koncipovaná tak, aby ukázala umelecký vývoj v technikách tvorby a témach.

Časť s grafickými prácami, kolážami a kresbami sleduje vývoj od študentských prác po dnešok. Pre umelkyňu je charakteristické experimentovanie s veľkými formátmi sieťotlače - ON MANGE, TRAVERSER DANS UN NUAGE DE POLLUTION, HANDICAP ISOLATION. Najnovšou prácou je kolorovaná sieťotlač IN OIL na ktorú ju inšpirovali aktivity americkej organizácie na ochranu prírody na Aljaške.

Technika litografie je zastúpená dvomi verziami úsmevnej grafiky NECHTY..., linoryt predstavujú letné inšpirácie PLÁŽ ŽENY, PLÁŽ MUŽI, s kolážou sa autorka hrá v NOVINOVOM CHAMELEÓNE, či NOSOROŽCOVI. Séria veselých kresieb je návrhom ilustrácií k poviedke autorky Dáši Slovákovej s názvom TAJOMSTVÁ SLEČNY KLÁRY.

Druhá časť výstavy je koncipovaná z novších diel vytvorených kombinovanou technikou. Titulom AU CAFE vyjadruje kontrast medzi posedením pri nenútenom rozhovore a náhlivosťou doby.

Všade je prítomná výrazová skratka, vypointovanie myšlienky. Témy môžu byť veľmi rôznorodé - jednoduché vzťahové situácie, napríklad v diptychu SPOLUVOĽNÝ PÁD, alebo ELLE ET LUI, či na obraze VO VANI. Úsmev vyvolávajú bláznivé príbehy príšerky KRAKEN a imaginárneho JUPITERA. Minimalistickými prostriedkami autorka vystihuje ucelený mikropríbeh. Útržky nájdených drobností zjednocuje na plátne jemne načrtnutou kresbou. Charakteristickou črtou týchto pestrofarebných diel je pevne vedená linka, ktorá poukazuje hlavne na kresliarsku zručnosť.

Konzistentný obrazový jazyk autorky vystihujú zjednodušené formy. Dvojdimenzionálne situácie prevedené akoby detským spôsobom opätovne zvýrazňujú plytkosť konzumného spôsobu života. Vyobrazenie vlastnej verzie populárnej kultúry poukazuje na dominanciu médií a zábavy v našej súčasnosti. Prostredníctvom deformovaných až groteskne vyobrazených scén umelkyňa nabáda na úsmevné zamyslenie sa.

Čierne postavy rôznych veľkostí patria k autorskej symbolike. Ešte v začiatkoch svojej tvorby Nataša Húsková charakterizovala svoju čiernu postavu ako vyhorenú. Je zámerne načrtnutá len v obrysoch, aby neodvádzala pozornosť od hlavnej myšlienky, ktorú chce výtvarne vyjadriť. Postava je len sprostredkovateľom postoja k aktuálnemu dianiu. Opakovanie postáv, obrazov a vzorov, či je to v grafických prácach, kolážach alebo dielach vytvorených kombinovanou technikou nasvedčuje o vyprofilovanom originálnom štýle umelkyne.

 

Eduard Šelestiak
kurátor výstavy