Monografia ponúka odbornú štúdiu tvorby talianskeho divadelníka Romea Castellucciho, výrazného predstaviteľa európskej divadelnej avantgardy, považovaného za jedného z najkontroveznejšch ale aj najinšpiratívnejších tvorcov činoherného, operného a fyzického divadla.

Kniha približuje formovanie režisérovej špeciálnej divadelnej poetiky prostredníctvom emblematických inscenácií operného a hudobného divadla najnovšej etapy jeho tvorby.

Francúzsky inštitút na Slovensku je hostiteľom a partnerom podujatia, lebo Romeo Castellucci väčšinu svojej opernej, resp. hudobno-divadelnej tvorby, ktorá je hlavnou témou knihy, naštudoval práve vo frankofónnej divadelnej oblasti (opery v Paríži, Bruseli, festival Aix-en-Provence).

Anotácia publikácie

Jednou z ambícií súčasného divadelného umenia je kritické prehodnocovanie kodifikovaných vzorcov reality z pohľadu doby, v ktorej je vytvárané. K režisérom, ktorí svoju tvorbu zakladajú na archetypálnych témach ľudskej existencie a zároveň ich predkladajú v (re)interpretáciách odrážajúcich skúsenosti moderného človeka, patrí aj taliansky divadelník Romeo Castellucci – od osemdesiatych rokov 20. storočia predstaviteľ divadelnej európskej avantgardy, v súčasnosti jeden z najinšpiratívnejších i najkontroverznejších tvorcov činoherného, operného a fyzického divadla. Jeho poetika reprezentuje v kontexte vývinu európskeho divadla zásadnú tendenciu, a to tak na úrovni vizuality, ako aj interpretácie tém.

Poetiku Castellucciho inscenácií výrazne determinuje skutočnosť, že pôvodne vyštudoval scénografiu a maliarstvo. No obraz nie je pre neho len inštrumentom budovania scénického jazyka, ale aj subjektom filozofickej, estetickej a etickej reflexie. Práve prostredníctvom metódy búrania obrazov, resp. ikon kresťanského kultu či antických európskych základov vzniká miesto pre obrazy a výklady nové, provokujúce, atakujúce. Inscenácia v jeho ponímaní je vždy akýmsi mystickým rituálom.

Napriek tomu, že práca Romea Castellucciho prostredníctvom textov slovenských recenzentov sprostredkovane rezonuje aj v tunajšom divadelnom prostredí, dosiaľ u nás nebola teatrologicky dôslednejšie spracovaná. Monografia Obrazy Romea Castellucciho ponúka odbornú reflexiu vybraných inscenácií svetoznámeho talianskeho divadelníka s akcentom na najnovšiu etapu jeho tvorby, v ktorej sa prioritne venuje opernému a hudobnému divadlu. Autorka publikácie, operná historička a kritička Michaela Mojžišová, v analýze tejto časti Castellucciho tvorby nadväzuje na úvodnú štúdiu teatrologičky Dáše Čiripovej, ktorá približuje predchádzajúce tridsaťročné pôsobenie Romea Castellucciho a formovanie jeho špecifickej divadelnej poetiky prostredníctvom emblematických inscenácií tohto obdobia.