Sviatok hudby (La fête de la musique) vznikol vo Francúzsku v roku 1981, kedy ho založil Jack Lang, vtedajší minister kultúry. Oslavuje sa 21. júna, v deň letného slnovratu, ktorý je zároveň najdlhším dňom v roku a začiatkom leta. Po celom Francúzsku sa v ten deň konajú veľké koncerty, väčšinou zadarmo. Sviatok hudby sa postupne rozšíril i do ďalších krajín, ktoré ho takisto začali oslavovať.

Cette année, circonstances obligent, nous avons imaginé un dispositif entièrement digital pour mettre la musique à l’honneur, et vous proposons un petit tour d’horizon de la musique classique française, du XVIIIe siècle à nos jours, en quatre morceaux.

Tento rok si okolnosti vyžadujú, aby sme Sviatok Hudby oslávili skôr v digitálnej sfére a preto sme sa rozhodli vám ponúknuť  malú retrospektívu o francúzskej klasickej hudbe cez štyri hudobné diela, od 18. storočia po súčasnosť.

Oiseaux si tous les ans

Začíname 18. storočím so skladbou « Oiseaux si tous les ans » od Mozarta. Aj keď tento svetoznámy skladateľ nie je Francúz, v tejto skladbe sa nechal inšpirovať francúzskym jazykom a galantným štýlom, aby mohol okúzliť istú krásnu mladú ženu,  čo možno považovať za typický príklad romantizmu.  

Bájka o vrane a líške

Druhá fáza našej cesty nám umožňuje vzdať hold dvom popredným umelcom. Prvý z nich, Jacques Offenbach, je jedným z najslávnejších umelcov 19. storočia a jeho skladby sú súčasťou podstatného operného repertoáru klasickej hudby (napríklad Les contes d’Hoffmann). Jacques Offenbach zhudobnil bájku o vrane a líške od svetoznámeho francúzskeho bájkara Jean de la Fontaine. Bájka, o ktorej sa učia mnohí školáci na celom svete.

Cesty lásky

Naša cesta pokračuje v 20. storočí s jedným z jej symbolických umelcov: Francisom Poulencom. „Cesty lásky“ sú najslávnejšou melódiou skladateľa, ktorá sa nachádza v divadelnej hre Léocadia od Jean Anouilh. V skladbe nachádzame v tej dobe veľmi obľúbený štýl, ktorý vychádza z kabaretu.

L’orgue de Barbarie

Už sme na konci našej prehliadky francúzskej klasickej hudby z minulých storočí a pri tej príležitosti vzdávame hold Josephovi Kosmovi, poprednému hudobníkovi 20. storočia. Ako skladateľ „Listov smrti“ často spolupracoval s básnikom Jacquesom Prévertom. Jeho hudobný štýl má v niečom detský nádych, ale zároveň je plne v súlade s tradíciou francúzskej melódie.

Tieto štyri skladby
pre vás exkluzívne nahrali
Agathe Labadie a Ayaka Uenomachi

Klaviristka Ayaka Uenomachi a sopranistka Agathe Labadie sa stretli na lavičkách konzervatória (CRR) v Paríži a odvtedy spolupracujú na hudbe zakotvenej v opere a melódii 20. storočia, zafarbenou teplými tónmi a poéziou.