Legenda Načeradský v Bratislave
Výstava obrazov legendárneho českého maliara Jiřího Načeradského v Galérii Francúzskeho inštitútu na Slovensku pripomenie väzby tohto umelca s Francúzskom i so Slovenskom a predstaví približne 50 diel umelca zapožičaných výhradne zo zbierok slovenských zberateľov. Väčšina z nich bude mať nielen slovenskú, ale aj česko-slovenskú výstavnú premiéru.
Výstava je organizovaná Francúzskym inštitútom na Slovensku v spolupráci s Petrom Machom a Jakubom Prokešom, českým a slovenským kurátorom výstavy a s Českým centrom Bratislava. Záštitu nad podujatím prevzali excelencie Pascal Le Deunff, veľvyslanec Francúzska na Slovensku a Rudolf Jindrák, veľvyslanec Českej republiky na Slovensku. Hlavným partnerom výstavy je Komerční Banka (KB).
Od 29. júna do 29. septembra 2023
Galéria Francúzskeho inštitútu na Slovensku
Sedlárska 7, Bratislava
Výstava obrazov Jiřího Načeradského zo slovenských súkromných zbierok je výraznou pripomienkou pozície, ktorú dielo tejto legendy českej maľby druhej polovice 20. storočia a začiatku nového milénia získalo medzi milovníkmi a znalcami umenia na Slovensku.
Francúzsky inštitút môže byť prekvapivým organizátorom výstavy českého maliara na Slovensku iba dovtedy, kým si pripomenieme, že po príchode vojsk Varšavskej zmluvy do Prahy v auguste 1968 bolo práve Francúzsko krajinou, v ktorej Načeradský s kolegami výtvarníkmi Rudolfom Nemcom a Jiřím Sopkom hľadali azyl.
Načeradský tam v mestách Caen a Paríž strávil dovedna 16 mesiacov. Stretol tam ženu svojho života, s ktorou sa prvý deň po návrate do vlasti oženil. Keď sa mu následne podarilo v roku 1970 získať trojmesačné štipendium v Paríži, odcestoval a snažil sa zaistiť aj príchod manželky a novonarodenej dcéry Kláry za ním. Pretože mu to však režim nedovolil, po troch mesiacoch sa vrátil domov a Francúzsko mohol znova navštíviť až po Nežnej revolúcii v roku 1989. Odvtedy cestoval do Francúzska každoročne, a dokonca sa do tejto jeho milovanej krajiny vydala jeho dcéra Klára, ktorej ešte ako novorodencovi, vtedajšia vrchnosť túto krajinu odoprela.
Československo talentovaného Načeradského po jeho návrate z Francúzska v roku 1970 odmenilo bojkotom zo strany oficiálnych miest. Bol totiž jednou z umeleckých hviezd uvoľnených 60. rokov, preto mal počas normalizácie zákaz verejne vystavovať a musel sa živiť ako reštaurátor.
Naopak, Francúzsko ho aj v týchto časoch podporilo – a to kúpou jeho siedmich kresieb do zbierok prestížnej galérie moderného umenia – Centre national d’art et de culture Georges-Pompidou. Načeradskému sa dostalo aj ďalšej a to opakovanej pocty – CGP jeho diela dvakrát vystavovala.
Slovensko mal Načeradský veľmi rád. Základom boli jeho osobné vzťahy budované popri základnej vojenskej službe v Liptovskom Mikuláši v roku 1965 (predovšetkým zrod priateľstva so sochárom Jozefom Jankovičom) a tiež jeho výlet po ateliéroch neoficiálnych slovenských umelcov, ktorý podnikol v čase tuhej normalizácie v roku 1980.
Druhú kapitolu umelcových väzieb k Slovensku tvoria jeho samostatné výstavy na Slovensku. Úvodná sa uskutočnila v roku 1991 z iniciatívy galeristu Miloša Kleibla v Bratislave, aby s časovým odstupom odštartoval známy publicista a zberateľ umenia Ivan Melicherčík sériu siedmich výstav v rôznych galériách po celom Slovensku. Posledné tri výstavy sa konali až po skone autora, o to silnejšie svedčia o pevnom vzťahu k osobnosti a dielu tohto maliara jednak zo strany I. Melicherčíka, ako aj zo strany slovenského publika. Aktuálna, v poradí deviata výstava na Slovensku, sa zrodila z iniciatívy publicistu, mediálneho manažéra a popularizátora umenia Jakuba Prokeša, ktorý tak preberá túto ctihodnú štafetu od svojich predchodcov.
Výstava Načeradský v Bratislave, s podtitulom Ženy • Venuše • Modlivky, sa koná v centre hlavného mesta Slovenska, priamo v jeho srdci na Hlavnom námestí, v galérii Francúzskeho kultúrneho inštitútu. Vznikala dva roky a má niekoľko atraktívnych naj: Predstaví výhradne diela zo slovenských súkromných zbierok a väčšina z nich bude mať nielen slovenskú, ale aj česko-slovenskú výstavnú premiéru. Ťažisko expozície tvorí azda najväčšia ucelená kolekcia Načeradského kresieb zo 60. rokov, teda jeho najoceňovanejšieho obdobia. Doplnená bude o niekoľko špičkových olejov z rokov 2009 až 2012, z ktorých najmenší má meter, najväčší vyše dva metre. Vo výbere pre výstavu je pripravených vyše 50 diel. Sú medzi nimi napríklad aj ikonické oleje Kudlanka melancholická a Milostné mlynářky z roku 2009, ktoré sa na Slovensku predstavia po prvý raz. Zo šesťdesiatych rokov budú mať zasa milovníci a znalci umenia možnosť vidieť viacero výstavných premiér, napríklad kresby Deti Apellovy, Architektova milá či Rudý baron a po čase budú mať príležitosť opäť obdivovať aj Načeradského známu metrovú kresbu Kandinsky.
Výstava Načeradský v Bratislave sa koná vďaka podpore pätnástich súkromných zberateľov a patronát nad ňou prevzali veľvyslanci Francúzska a Českej republiky na Slovensku. Jej motivácia, koncept a rozsah budí už teraz veľké očakávania na Slovensku, rovnako v Česku a má všetky predpoklady stať sa jedným z vrcholov kultúrnej sezóny roku 2023.
Petr Mach, kurátor výstavy
Načeradský na Slovensku
1991 Jiří Načeradský, Galéria Kleibl, Bratislava
2012 Piaty živel Načeradský. Zbierka Ivana Melicherčíka, kostol Klarisky, Bratislava
2013 Jiří Načeradský v zbierke Ivana Melicherčíka, Oravská galéria, Dolný Kubín
2013 Jiří Načeradský v zbierke Ivana Melicherčíka, Považská galéria umenia v Žiline, Žilina
2013 Kresby, Roman Fečik Gallery, Bratislava
2014 Jiří Načeradský. Collection Ivan Melicherčík, Danubiana Meulensteen Art Museum, Čunovo
2015 REBEL – Jiří Načeradský v zbierke Ivana Melicherčíka, Tatranská galéria, Poprad
2017 – 2018 Jiří Načeradský: OBRY – OBRAZY, Mestské kultúrne centrum, Galéria Fontána, Piešťany
2023 Načeradský v Bratislave. Ženy • Venuše • Modlivky. Diela zo súkromných slovenských zbierok, Galéria Francúzskeho inštitútu na Slovensku, Bratislava
Fotografie – vernisáž